در این بخش از اموزش Qt به سه بعدی سازی نمودار از طریق کلاس Q3DBars می پردازیم! اول باید ماژولی رو که می خواد اضافه کنیم به این شکل:

بعد از قسمت File روی گزینه Save کلیک کنید تا ماژول اضافه بشه! الان می تونیم از کلاس ذکر شده و دیگر کلاس های مرتبط استفاده کنیم! ui رو هم یه دکمه بذارید که کلیک کردیم روش نمودار نمایش داده بشه datavisualization یه فضای نام هست که کلاس مربوط به نمودار ها و داده ها و ... توی این فضای نام قرار داره!خب حالا بریم که نمودار رو رسم کنیم! اول از همه باید از کلاس Q3DBars یک نمونه بسازید این نکته رو در نظر بگیرید چون ما می خوایم نمودار رو نمایش بدیم باید حتما نمونه سازی از کلاس  رو انجام بدیم! پس در هدر کلاستون به این صورت تعریف کنید:

private:

     QtDataVisualization::Q3DBars* bar;

یادتون باشه سراسری فضای نام رو تعریف نکنید! این باعث می شه تمام کلاس ها توابع و.. بارگذاری بشن و باعث اهسته تر شدن برنامه می شه! بهترش اینه فضای نام  رو تعریف کنید و  از کلاس و یا تابع و... مورد نظراستفاده کنید، بعد از اینکه کلاس Q3DBars رو تعریف کردید باید ازش یه نمونه بسازیم توی کانستراکت کلاس به این شکل نمونه سازی رو انجام می دیم:

bar=new QtDataVisualization::Q3DBars;

حالا توی رویداد دکممون برای نمایش نمودار باید از تایع show استفاده کنیم ، قبلش بهتره عرض و ارتفاع پنجره که نمودار نمایش داده می شه رو تنظیم کنید به این صورت :

bar->setWidth(400);

bar->setHeight(400);

همچنین با استفاده از تابع setRange از کلاس QCategory3DAxis  حداقل و حداکثر رو برای نمودار مشخص می کنیم:

bar->rowAxis()->setRange(0,6);

و بعد تابع show رو فراخوانی می کنیم:

bar->show();

 و برنامه رو اجرا می کنیم خروجی باید به این شکل باشد:

اما همونطور که دیدید این نمودار هیج اطلاعاتی نداره! برای اینکه بتونیم اطلاعاتی رو روی نمودار نمایش بدیم باید از دو کلاس دیگه از فضای نام  datavisualization استفاده کنیم  QBar3DSeries و QBarDataRow کلاس QBar3DSeries داده ها رو روی نمودار نمایش می ده این کلاس از یک پروکسی (Proxy) برای مدیریت داده ها استفاده می کنه و  توسط این پروکسی مدیریت می شن! کلاس  QBarDataRow یه ظرف هستش که داده ها رو در  سطر نمودار نمایش می ده.
پس برای اینکه نمودارمون رنگ و رو بگیره مثل کلاس اول توی هدر کلاسمون تعریفشون می کنیم و بعد توی کانستراکت نمونه سازی رو می کنیم
حالا توی رویداد دکممون